torsdag 7 maj 2015

Dag tre - vatten

Vet ni? Jag blir så jävla förstoppad på LCHF/paleo om jag inte dricker MASSOR av vatten. Eller nja, för mig är det massor, för många andra en vanlig dagsranson. Jag gillar inte att dricka vatten men inser att min kropp behöver det även fast jag inte alltid är törstig.

Följande har jag lärt mig om vatten:

Du behöver inte dricka mineralvatten för att få i dig mineraler, det finns massor i kranvattnet. I alla fall om du har egen brunn. Kanske kan det vara värt att kolla upp vad vad just ditt vatten innehåller? Kommunen brukar ha avtal med firmor som gör det. Det brukar vara billigare att göra genom dem. Detta mot att kommunen får ta del av informationen av vattenanalysen.

Vår kropp behöver vår vikt gånger två i vatten varje dag för att tillgodose alla funktioner i kroppen med tillräckligt. Ex. om du väger 80 kg så kan du tänka 80x2=160 =1,6 liter vatten. Detta bör dock ses som ett minimum.En halv lite extra varje dag om du inte gör något fysisk, vilket vi väl gör varje dag i form av damsugning, hänga tvätt, bära barn, byta däck osv?! En varm sommardag kan vi nog dubblera mängden om vi håller oss i farten.

För mig som inte gillar att dricka vatten så har jag löst problemet med att dricka ett stort glas med vatten, pressad citron, en liten nypa havssalt och ibland ev linfröolja i varje morgon. Vattnet för vätskebalansen, saltet för mineralerna som det ibland blir lite lite av vid lågkolhydratskost, citronen för att basa kroppen och linfröoljan för att tillsätta omega3. Därefter pinar jag i mig ytterligare ett stort glas vatten. Då är jag alltså uppe i 8 dl. Därefter dricker jag ofta en mugg med fettte eller chokladdryck eller så. Detta sammanlagt blir mer än en liter vätska. Det sköjer igenom njurarna bra på morgonkvisten! Vad jag förstått av en kinesiolog/homeopat som jag gått en kurs hos så är det inte bra att "smådricka" hela dagarna för då får njuren "småarbeta" hela tiden. Det är enligt henne bättre att dricka minst ½liter per gång så njuren sköljs igenom ordentligt och den sedan kan vila till nästa gång.För att få i mig resterande så dricker jag ½-1 liter vatten på eftermiddagsrasten och på kvällningen brukar jag dricka ½ liter till.

Det är inte bra att dricka vätska medan man äter. När man tuggar bildas enzymer som är bra för matsmältningen. Om vi dricker samtidigt som vi äter så späds enzymerna ut, vilket försämrar kvallitén på matsmältningen. Bättre att dricka ordentligt med vatten efter maten.

Säkert vet jag en massa mer bra saker med vatten men jag kommer inte på dem nu.

Dagen har gått bra i mat, hunger och sugväg.

Frukost: Massor av vatten, chokladdryck.

Lunch: Isberg, gurka, tomat, avokado, varmrökt lag och hemmagjord majo.

Middag: Baconlindade älgfärsbiffar med fetaostkärna, serverad med coleslaw gjord på både röd- och vitkål, hemgjord aioli  och sparris. Inte fy skam!

Kvällen spenderades framför Greys Anatomi -såklart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar