måndag 4 maj 2015

21 dagars utmaning - igen

Nu har jag banne mig provat alla möjliga "kurer" för att klura ut vad jag mår bäst av. Det är utan tvekan strikt LCHF eller kanske lite mer åt paleohållet. Min kropp gillar inte mjölkprodukter allt för väl men däremot grönsaker. Säkerligen skulle rotfrukter också fungera bra för hälsans skull men just nu vill jag ner lite i vikt och då är rotfrukter uteslutet. Kolhydraterna blir för många och enda resultatet är att jag blir svälld och känner mig som en heliumbalong som när som helst kan lyfta.

Har kört på liberal LCHF ett tag men i mitt fall så innebär det där med liberal endast en skillnad från när jag äter strikt - jag anser mig ha råd med att ta en mörk chokladbit eller två. För kolhydraternas skull så skulle det vara okej med en bit eller två MEN jag är så sjukt sockerberoende (så det blir inte bara en eller två bitar en dag utan kanske under fyra dagar i rad). Har verkligen försökt att inte krångla till allt och gå till det extrema med att göra egna tacokryddor osv utan har köpt den röda påsen i affären. De sammanlagda kolisarna per dag är trots det okej MEN mitt sockersug försvinner inte och mina mättnadskänslor infinner sig inte som de ska. Insulitet blockar mitt leptin. INTE bra.

Så för att lyckas inser jag att jag måste ta bort allt socker ur maten oavsett om det håller sig inom kolismängden/dag eller ej. Dessutom måste livsmedlen jag använder vara rena produkter utan tillsattser. Summan av kardemumman: Fett, protein och ovanjordgrönsaker! MUMS!

Det tar 21 dagar att bryta en vana och skaffa sig en ny. Det blir alltså i 21 dagar jag är tvungen att hålla mig strikt till detta. Inga undantag! Sockret ska utplånas. Fat fit fix - here I come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar